top of page

 אירוע הוקרה לג'ולי שלז 

אנו מתרגשות השנה לקיים אירוע ליוצרת המוערכת ואחת הנשים הפעילות ביותר לאורך שנות הקולנוע הישראלי היוצרת ג'ולי שלז .

השנה, בחרנו להעניק אות הוקרה ליוצרת נפלאה שסרטיה העלילתיים והתיעודיים הטביעו חותם משמעותי בשדה הקולנוע הישראלי, בשל המחויבות שלהם להפנות זרקור ולבחור לספר את סיפורם של האנשים והנשים המרכיבים את מרקמה של החברה הישראלית.

שלז היא במאית ומפיקה של סרטי תעודה, דרמות ופיצ'רים, היא עמדה בראש התחום התיעודי בצוות ההיגוי של 'רשת' למכרז לערוץ 2, וניהלה את המחלקה התיעודית של 'רשת'. כיוצרת ביימה סרטים רבים שהמשותף להם הוא אקטיביזם קולנועי חסר פשרות ומחויבות למאבקים חברתיים ותרבותיים כמו גם לאתגור התפישות המקובלות והייצוגים הרווחים והלעיתים שחוקים בקולנוע הישראלי.

זה קרה למשל בבחירות הליהוק בשני סרטיה העלילתיים באורך מלא "עפולה אקספרס" (1997) ו"מוכרחים להיות שמח" (2005) אשר זכו בשלל פרסי אופיר (כולל פרס הסרט והבמאית) והוקרנו בפסטיבלים רבים ברחבי העולם. בשני הסרטים, בכיכובן של אסתי זקהיים וסיגלית פוקס שמעניקות הופעות דרמטיות ומרגשות ונוגעות בצופים בעדינות רבה, אתגרה שלז את הסטנדרטים הנוקשים של היופי שהיו מקובלים בתעשיית הקולנוע, לדבריה: "מתוך רצון לתת במה לדבר הזה שבדרך כלל לא נמצא. גם בדוקו אני תמיד הולכת על דמויות שהן אוף ביט. זה סוג האנשים שאני יותר אוהבת, גם בחיים".

בתחילת דרכה הקולנועית ב-1993 ביימה את סרטה התיעודי הראשון "סנג'ין" בו עקבה אחר קהילה ייחודית של עולים מאתיופיה וברית המועצות באתר קראוונים שהוקם ליד עכו בשנות ה-90. בדיוקן לא מתפשר ולא מתייפייף, בו הגיבורים מספרים את סיפורם ישירות למצלמה, הנכיחה שלז את מחויבותה העמוקה לאקטיביזם תיעודי ולאפשרות לחשוף באמצעות המצלמה עולם מקביל, שמתקיים בשולי החברה ושהתרגלנו להסיט ממנו את המבט.

כך היה גם בסרטה "תחנה סופית" על מתחם התחנה המרכזית בתל אביב שהיא בית זמני למאות פליטים, ובסדרה הדוקומנטרית "דרומה" שיצרה עם דורון צברי, ואשר עקבה אחר מאבקן של פועלות ממצפה רמון נגד סגירת מפעל התפירה שלהן עד הפיכתו לקואופרטיב בבעלותן.

ברבים מסרטיה, שלז מציגה מחויבות פמיניסטית עמוקה לסיפוריהן הייחודיים של נשים. מ"מרוששות", דרך "מחוברות" ושני סרטיה על פרשת חנית קיקוס, ועד לסרטה הנוכחי בו מתלכדים כל קווי היצירה והאקטיביזם החברתי והפוליטי שלה.

"אפקט שטייף" אשר מוקרן בפסטיבל, מפגיש בין הטוטאליות של שלז ביצירתה הקולנועית לבין הטוטאליות של גיבורת הסרט הדס שטייף. יחד, נוצר מסע שכולו מחויבות לצדק, להוצאת האמת לאור ולמאבק למען עתיד טוב יותר לנשים בישראל.

ג'ולי שלז מבקשת כדבריה: "להתחדש עם כל סרט, לשבור את הרוטינה ולצלול לעולמות לא מוכרים [...] לא להיבהל מהפחד, לא להיתקע, להמשיך בפעולות…"  

ג'ולי, אנו גאות להעניק לך אות הוקרה בפסטיבל השנה, ובטוחות שערב זה מסמן אך פסיעה קלה בדרך ארוכה ורצופת יצירה משמעותית בה את הולכת, מבלי לעצור לרגע אחד.

 ממבחר יצירותיה לצפייה: 

זוהי סדום

1988 | 25 ד' | הפקה: אמי לי, בית צבי

סרט הסטודנטים הקצר של ג’ולי שלז מ-1988 עוקב אחר שתי נשים בורגניות הנוסעות כמדי שנה לחופשת “יופי ובריאות” בים המלח. אירוע מסוים סוחף אותן לסחרור של ייצריות, שכרות ומין, ומעמת אותן באכזריות עם עצמן. משל קולנועי מוסרי ופוליטי.

מוכרחים להיות שמח

2005 | 90 ד' | הפקה: אמיר הראל, האחים אדרי, דודי זילבר, מיקי רבינוביץ

זוכה חמישה פרסי אופיר, הוקרן בפסטיבלים בארץ ובעולם.

סיפורה העצוב מצחיק של משפחת לוין. שמחה, רווקה בת 35 שחיה חיים עלובים בצל אמה ואביה המבודדים במושב, גיל האח ה"גאון" אך האומלל, נורה אשתו היפה וחשוכת הילדים, וההורים חיה ויצחק שנושאים סוד שהודחק ע"י המשפחה. שמחה העובדת בחנות בקניון למכירת מכשירי טלוויזיה מארגנת להוריה מסיבת הפתעה בתכנית הטלוויזיה הפופולארית "מוכרחים להיות שמח". 

עפולה אקספרס

1997 | 95 ד' | הפקה: אסף אמיר, נורמה הפקות

סרטה העלילתי הראשון של ג'ולי. זכה בשישה פרסי אופיר, כולל פרס הסרט הטוב ביותר ופרס הבימוי. הסרט הוקרן בפסטיבלים מובילים ברחבי העולם, כמו ברלין, רומא והונג־קונג, וזכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל ירושלים.

קומדיה אנושית על אהבה, קסמים ואנשים קטנים, שמנסים להגשים חלומות גדולים בעיר הגדולה. דוד הוא חשמלאי רכב בעפולה שמחליט יום אחד לעזוב הכל ולעקור לתל אביב כדי להגשים חלום ילדות - להיות קוסם.

שווה לך לבדוק גם את האירועים האלו:

bottom of page